
ANDICH AND BELGRADE 
ATTORNEYS AT LAW 

XEROX CENTRE 

DAVID W. ANDICH 

STEVEN 8. BELGRADE 

TERRY M. WEYNA 

ROBERT 5. GUTTMAN 

55 WEST MONROE STREET-SUITE 2700 

CHICAGO, ILLINOIS 60603 

(312) 332-3535 

September 11, 1985 

PERSONAL AND CONFIDENTIAL 

Mr. William Bowe 
United Press International 
750 Old Hickory Blvd. 
Brentwood Commons One 
Brentwood, Tennessee 37027 

Dear Bill: 

TELEX NUMBER 

27-0258 

In case you did not see the September/October edition of 
the Columbia Journalism Review, enclosed are copies of two stor­
ies which will be of considerable interest to you. 

If the rest of the people at UPI are of the same caliber 
and fiber as you, I have no doubt you will all weather the storm. 

As always, please do not hesitate to telephone me if I 
can provide any assistance to you. 

Best regards to Cathy and the kids. 

DWA: jch 
Enclosures 

Sincerely, 

/~ 
David w. Andich 



COUIMBL\ 

JOUR1'\LISM 
REVIEW 

SEPTEMBER'OCTOBER 1985 

UPl's disaster story 
What went on - and what went wrong 

by KATHARINE SEEL YE and LAWRENCE ROBERTS 

hree months after he had become part owner of 
United Press International, William E. Geissler 
was still brimming with excitement and plans. So 
when he ran into an editor from the foreign desk 
outside the company's world headquarters in New 
York one warm September day, he welcomed the 

chance to brag. Standing on the comer of 42nd Street and 
Lexington Avenue, Geissler put his briefcase down on the 
subway grate and, as the trains rumbled underfoot, launched 
into an animated monologue about UPI's bright future. "We 
stood there talking for about forty minutes," the editor 
recalls. ''He talked about how great things were going to 
be. And at the end the words he used were something like, 
'Someday there will be no Associated Press. We're going 
to run them out of business.' " 

Such hyperbole was a hallmark of Geissler and his part­
ner, Douglas F. Rube, the self-styled media entrepreneurs 
who acquired the world's second-largest wire service from 
the E. W. Scripps Company in June 1982 (see "How 
Scripps Got Rid of a Hot Potato," page 32). Another hall­
mark was that things rarely turned out quite the way they 
were planned: rather than driving their chief competitor out 
of business, the two presided over the financial collapse of 
UPI. In less than three years the company landed in bank­
ruptcy court with $45 million in liabilities, leaving a crippled 
news operation and a lot of questions about how it all hap­
pened. 

What follows is a reconstruction, based on dozens of 
interviews over several months, of the jolting roller-coaster 
ride on which UPI management took its more than 1,200 
domestic and foreign employees over the past three years. 
It is a tale of naivete and pie-in-the-sky optimism brought 
down to earth by a desperate need for cash; of a company 

Katharine Seelye is an editor at The Philadelphia Inquirer. Law­
rence Roberts, a free-lance writer living in Boston, resigned in 
January as UPI bureau chief in Madrid. 

SEPTEMBER/OCTOBER 1985 

that poured millions into questionable ventures that have 
yet to yield dividends, then "raised" money by not turning 
over to the IRS its employees' withholding taxes; of an 
ambitious company chairman who, after vanquishing the 
owners and taking a big raise, asked the staff for a wage 
freeze and additional economic concessions. It is a story of 
men whose dealings diminished the effectiveness of an or­
ganization that for seventy-five years had been a respected 
disseminator of news to hundreds of millions of people all 
over the world - dealings that were brought to national 
attention in a story sent out over the service's own news 
wires. And, finally, it is a cautionary tale that makes clear 
how fragile is the life of a news service that, if nothing else, 
has served to keep the much larger and better-financed As­
sociated Press on its toes while providing editors a chance 
to compare separate accounts and come to their own con­
clusions regarding the nature of a story. 

Euphoria ... and early worries 

From the very start, Rube and Geissler were on the defen­
sive. They were young - Rube was thirty-seven, Geissler 
thirty-five -.they were unknown, they came from unor­
thodox backgrounds, and Rube had a knack for undiplomatic 
candor, as when he told a newspaper convention that UPI 
offered no advantage over the AP. To bolster their credibility 
in the journalism community, the two quickly brought in 
men with established credentials - Bill Small, former head 
of NBC News, as president, and Maxwell McCrohon, for­
mer editor of the Chicago Tribune, as editor-in-chief. 

Skepticism among the staff was gradually allayed as the 
owners ticked off ideas for new ventures, injecting purpose 
and excitement into a company that had been sleepwalking 
for years. Small opened more than twenty new bureaus. He 
subsequently named regional science and business editors, 
beefed up the investigative, sports, feature, and graphics 
departments, and set up a city news service in Los Angeles-, 
True, in early 1983 UPI laid off more than fifty middle-

25 



~ .................................................................................... .... 
;:. 
~ 

level managers, but with the money thus saved it hired 
reporters in the field. And in time there was a perception 
that the basic news service was on the upswing. 

On an overseas inspection tour, Small told UPI news 
executives in London, "I never want to hear the excuse that 
a story wasn't properly covered for lack of money'' - music 
to the ears of editors perennially urged to "downhold" 
expenses. In a coup, Small was able to sign The Times 
Mirror Company to a full-service agreement covering all of 
the chain's papers. This was the largest such contract in 
UPI' s history. 

"Suddenly there was a euphoric feeling," one former 
sales executive recalls. "The marketing people really felt 
the company now had a fighting chance." With an increased 
sales staff, the total value of contracts signed in 1983 was 
more than twice that of the previous year, hitting $16 mil­
lion. It would double again in 1984. 

But not everyone was euphoric. Len R. ("Rob") Small 
and Cordell Overgaard, two minority shareholders who had 
been brought in before the acquisition, were among the first 
to perceive that Rube and Geissler were in over their heads 
and seemed unwilling to confront key problems. 

One of the owners' first obligations was to negotiate a 
contract with the Wire Service Guild. Rob Small, who is 
not related to Bill Small, says that Geissler, who negotiated 
the contract "unilaterally," wanted to raise wages because 
he thought journalists should make more money. By UPI's 
standards, the wage increase - 20 percent over three years 
- was generous, providing editorial employees parity with 
their counterparts at the AP for the first time in decades. 

But Small, who was worried about the company's finan­
cial situation, was troubled by the contract, and he cites it 
today as one of the reasons he left UPI. "It is very difficult 
to have a cost-control program without addressing the issue 
of wages," he says. 

26 

The optimists: Douglas 
F. Ruhc (left) and 
William E. Geissler 
thought they could turn a 
money-losing company 
into a profit maker and, 
in their view, they 
succeeded. Others, 
howei•er, think their 
tenure was disastrous. 

Small had further cause for concern when, in late 1982, 
International Management Consultants, a New York firm 
that specializes in turning around ailing companies, handed 
in its situation report. "We were already worried," Small 
recalls. "Then their predictions said we were running out 
of cash." To save money the r_eport recommended that the 
company immediately fire 400 editorial employees, accord­
ing to Rube, who adds that, in the face of enormous pressure 
from UPI managers not to make the cuts, he rejected the 
consultants' advice. To Rob Small and other executives, 
this was just one more indication that there was no realistic 
strategy for putting UPI on track. Rube and Geissler "had 
tenacity, energy, street smarts, charisma, and some classic 
entrepreneurial skills," says Small, who is back behind his 
desk at the Moline, lllinois, Daily Dispatch, of which he 
is editor and publisher. "But the key was that they lacked 
a sense of organization, of priorities, a sense of urgency. 
They didn't know the big problems from the little problems, 
and we had a big problem - the meter was running." The 
company was losing $1 million a month. 

In mid-January 1983, Small and Overgaard decided to 
confront Rube and Geissler with what they saw as the com­
pany's problems and to vent their dissatisfaction. On Jan­
uary 26, at a meeting in Rube's room at the Grand Hyatt 
Hotel in New York, they told Rube and Geissler that the 
company needed between $6 million and $15 million. Rube 
disagreed. Then, Small recalls, "I tried to get across to 
Doug [Rube] that he was a creative, imaginative guy but 
that we needed a more methodical person to run things. He 
wasn't interested. He just shook his head. There wasn't that 
much dialogue. Cordy and I said we would step aside. There 
wasn't a big fight." Says Overgaard: "I think their reaction 
was one of relief.'' 

Rob Small and Cordell Overgaard, who had been with 
UPI for only seven months, bowed out. 

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 



The cash crunch and the 'Idiotic' Reuters deal 

One day near the end of that year. UPI president Bill Small 
received an odd telephone call from a friend. a vice-pres­
ident of the Tribune Company in Chicago. He hated to 
bother Small about it, he said, since it was only a matter 
of a few hundred dollars, but the Tribune Company could 
not seem to get UPI to pay for the daily delivery of news­
papers to the Chicago bureau. 

In 1984 a cash shortage became increasingly apparent -
and embarrassing. Telephones in some bureaus were inter­
mittently cut off for nonpayment of bills. Reporters who 
had paid for travel and lodging out of their own pockets 
were not being reimbursed. Stringers, fed up with the long 
delays in their payments, began drifting off to the compe­
tition. American Express cards issued to executives and 
bureau chiefs were canceled. Clients abroad were running 
out of paper for their photo machines and could not ·get UPI 
to ship more. What cash there was, it seemed, was being 
wasted. A new Spanish-language radio-news network for 
U.S. Hispanic stations sucked up nearly $2 million and 
produced no revenue. The installation of satellite dishes for 
clients was handled so haphazardly that in some states the 
land lines were inadvertently left in place, forcing UPI to 
pay for two parallel delivery systems. 

he plan to move UPI' s operational and corporate 
headquarters out of New York turned into a fiasco. 
The owners wanted to move the corporate offices 
to Brentwood, Tennessee, near their own homes 
in suburban Nashville, and they hoped to increase 
efficiency and save money by putting all the news 

and photo desks under one roof at a new world headquarters 
in Washington. 

At first, the owners worked out what Rube termed a 
"creative financing" scheme, which they believed would 
yield them the ownership of a renovated office building near 
Farragut Square in Washington - for no cash. The owners 
spent at least $100,000 and several months on plans to 
remodel the building, Rube says. Then the developer with 
whom they were working went bankrupt. The company 
hastily looked around for another building. finding one at 
14th and I Streets, across from a block of sex shops. 

The problems did not stop there. Expensive radio studios 
were built, only to be tom down and rebuilt because they 
had not been adequately soundproofed. Dozens of members 
of the New York staff had been told to give up their apart­
ments and sell their houses in anticipation of moving, so 
when the move was delayed UPI had to pay hundreds of 
thousands of dollars to put them up in hotels. Ruhe admits 
that these snafus cost the company roughly $1 million. 

Taken together, these signs were ominous indeed. Ru­
mors of UPI's i~minent collapse, which had been circu­
lating since the late 1960s, were now taken so seriously that 
in the spring of 1984 Rube felt compelled to issue a com­
pany-wide memorandum. "The fact is," he stated in the 
May 18 memo, "that UPI is very much on track in its 
turnaround. . . . All of the vital indicators - improved 
sales, market share, news product, operations - are right 

SEPTEMBER/OCTOBER 1985 

on target for profitability .... We 're in business today, 
we 'II be in business tomorrow. and very much in business 
next year." 

A few days after this memo was issued, what was perhaps 
the last genuine display of optimism burst forth from the 
ninth floor of the new Washington headquarters. Two top 
executives marched out of their offices waving little British 
flags and singing "God Save the Queen," while stunned 
secretaries looked on. The executives were celebrating the 
sale of UPI 's overseas pictures division to Reuters, the Brit­
ish-owned news agency, for $5. 76 million. 

In hindsight, this deal was viewed as one of the most 
foolish concluded under the Ruhe-Geissler management. 
The picture side was where UPI's aggressive, seat-of-the­
pants style seemed to work best, and some editors rated it 
the most successful part of the company's operation. While 
UPI officials say that their own books were never sophis­
ticated enough to determine whether Reuters obtained an 
independently profitable entity, many now argue that the 
price was absurdly low. For its money, Reuters received 
twenty-four functioning picture bureaus, dozens of exper­
ienced photographers, a working distribution system, mil­
lions of dollars in long-term client contracts, and a head 
start on Agence France-Press, which was also organizing a 
world-wide picture service. 

''The picture deal was the most idiotic deal that was ever 
made," says Mike Hughes, executive editor and vice-pres­
ident in charge of UPI's international division. "We gave 
it to them on a platter. Even if Reuters worked around the 
clock [to organize its own service] it would have taken them 
three years just to put all the transmitters in place. I'd say 
a conservative guess is that we saved them twenty million 
dollars and five years." 

Risky businesses: from Focus to UPI 

The decision to accept Reuters's price was made in a panic 
when UPI discovered it did not have enough cash to meet 
both the payroll and a scheduled loan payment to Foothill 
Capital Corporation, a Los Angeles firm. The picture sale 

Short-term partner: After just seven months with UPI, 
publisher Len Small returned to his l/linois newspaper. 

27 



Some deal: Pressed for cash, Ruhe (right) sold UP/'s overseas 
pictures division to Reuters in May 1984 for $5.76 million. 

was "a crisis move," in the words of one high-ranking 
executive. "We had to have that money by Friday." 

For Rube and Geissler, such hand-to-mouth financing was 
standard operating procedure. This becomes clear from a 
look at how they managed the one television station they 
owned before coming to UPI. 

It was a struggle just to get their UHF station - WFBN 
in Joliet, Illinois -on the air. First, they had to raise money. 
When they couldn't get enough from friends and relatives, 
they had to sign for substantial loans. According to papers 
filed with the Federal Communications Commission, it took 
them two years - from 1978, when they formed Focus 
Broadcasting Company, to 1980 - to obtain a license; a 
third year passed before the station went on the air. "Un­
fortunately," Rube wrote in a February 27, 1981, affidavit, 
''the many obligations we have incurred to get this far are 
falling due faster than we can meet them. . . . We are 
already stretched to the financial breaking point by the debts 
we have incurred in trying to put Channel 66 on the air." 

When Focus could not afford to operate WFBN as an 
independent station, the company ran it as a pay-TV service, 
taking on a series of subscription operators. During the 
changeover from one group to another, Rube says, the in­
coming operators did not want their air time "interrupted" 
by news, so the station canceled its locally produced 6 P.M. 

newscast. When one of the station's klystron tubes failed, 
the station was left to limp along at half its authorized 
mega wattage. 

Nonetheless, Rube and Geissler continued to apply for 
more television licenses, knowing full well the difficulties 
and expenses involved. By the summer of 1985 Focus's 
broadcast interests had been expanded - through a thicket 
of complicated transactions involving cross-ownerships 
among relatives, friends, and business associates - to in­
clude three other stations. Like the Joliet station, none has 
turned a profit. 

It was shortly after they had arranged their house-of-cards 
financing for Focus that Rube and Geissler acquired UPI. 
To put the wire service on a more solid footing they sought 
funds from more than 100 investors. None materialized. Yet 
Rube persisted. "It is a creative challenge to figure out how 
to get from here to there and survive," he says now, trying 
to explain why he plunges into ventures for which he has 

28 

insufficient funds. "I can make my living at other thing~. 
but I'm not happy in a risk-free situation." 

The $2.3 million question 

The situation at UPI was certainly not risk-free. The new 
owners inherited a money-losing company and they could 
never stick to an orderly strategy for stemming the losses 
and raising new capital. In fact, Ruhe and Geissler seemed 
to spend money so freely - "they could find more useless 
ways to dissipate cash than a normal person could think 
of,'' says one insider - that in short order they were des­
perate for cash. To meet payments, they took out a $3 
million loan from Barclays. But to carry out certain trans­
actions designed to raise quick cash, they replaced the Bar­
clays contract with a $4.8 million loan from Foothill Capital 
at a higher interest rate. The rate, according to Ruhe, ranged 
up to 25 percent. Although they gave their personal guar­
antees for the Barclays and the Foothill loans, they never 
invested any of their own money in UPI. (Rube says that, 
as a result of their television holdings, he and Geissler are 
worth $6 million to $10 million each.) Instead, the owners 
pMched together a number of short-sighted transactions, like 
the sale of the overseas pictures division to Reuters, that 
undermined UPI's value. They sold off several properties 
- among them, UPI's half interest in the international com­
modity news service, Unicom; its one-third share of the _ 
television film company UPITN; its New York photo ar­
chives; its data base; and rights to its electronic transmission 
system providing news for cable television and personal 
computers. In addition, they set up more than a dozen little 
spinoffs, with names such as UPI Focus, UPI Ask, UPI 
Media, UPI Real Estate, and DataServe. Yet UPI itself 
seemed to be receiving very little in return. 

The nature and extent of these various activities began to 
emerge after the company filed on April 28, 1985, for pro­
tection from its creditors under Chapter Eleven of the U.S. 
bankruptcy code, claiming $45 million in liabilities. 

Papers filed in bankruptcy court in Washington revealed, 
for example, that UPI had kept money that should have 
gone to the Internal Revenue Service, to the employee credit 
union, and for employee health insurance and union dues. 
And it had pocketed collections from overseas clients for 
comic strips such as Peanuts and Garfield, collections that, 
as the agent for United Feature Syndicate, UPI should have 
sent on to the syndicate. 

week after the filing, UPI investigative reporter 
Gregory Gordon moved a story on the UPI wire 
outlining publicly for the first time what a number 
of UPI employees had suspected all along: "United 
Press International' s chief owners,'' Gordon 
wrote, "reneged on a pledge to invest $2 million 

in the wire service and channeled millions of dollars of 
scarce company funds into questionable venture deals, pres­
ent and former UPI officials say. . . . Ruhe and Geissler 
... also paid $2.3 million to their own management com­
pany and hundreds of thousands of dollars to consultants 
who provided no useful products." 

The Nashville Banner chimed in with hard-hitting stories 

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 



of its own: "In times of desperation .... " wrote Cathy 
Schulze on May 14. "Focus officials and others in a com­
plex web of subsidiaries would merely telephone officials 
at UPI and ask for money. Up until last fall ... cash would 
be transferred to them by wire." 

Ruhe denied the charges. He told Gordon, for example, 
that the "pledge" to invest $2 million had been contingent 
upon the sale of the Joliet station - a sale that has yet to 
materialize. 

And recently, during the course of a seven-hour inter­
view, Ruhe once again denied the charges. He insisted ve­
hemently that there was nothing illegal or unethical about 
the $2.3 million payment from UPI to Focus. (An audit 
being conducted by creditors in the bankruptcy proceeding 
is examining this payment; as of this writing, no conclusion 
has been reached and no charges have been filed against 
anyone.) Ruhe said the $2.3 million covered "fees" paid 
over three years to Focus, whose seven to fifteen employees 
ultimately "saved" UPI. A small amount, he added, "prob­
ably'' ended up paying for functions unrelated to UPI during 
a one-year "transition period" when Focus's management 
of its handful of television stations overlapped with its man­
agement of UPI. Ruhe would not list the specific services 
that "saved" UPI beyond saying, "We turned the company 
around. . . . It was losing a million and a half dollars a 
month; it's now cash-flow positive." 

Geissler, like Ruhe, dismisses any suggestion of wrong­
doing. "It's all froth," he asserts, "and it's all beside the 
point.'' In the future, Geissler goes on to say, criticism that 
he and Ruhe mismanaged the company "won't even be a 
footnote." 

Enter Nogales; exit Ruhe and Geissler 

By September 1984, however, when UPI was asking its 
employees to take a 25 percent wage cut, the perception 
that Ruhe and Geissler had mismanaged the company was 
pervasive. And it eventually cost them control of the com­
pany. Through some deft behind-the-scenes maneuvering, 
the man to emerge with the power was Luis G. Nogales. 

The son of migrant farm workers in California, Nogales 
had gone to Stanford Law School and had become an ex­
ecutive with Golden West Broadcasting - where, through 
business dealings with the Joliet station, he met Ruhe and 
Geissler. A year after they took over UPI, they hired No­
gales as executive vice-president. 

Nogales, then forty-one, and president Bill Small, then 
fifty-six, viewed each other as rivals from day one. Within 
a year, Nogales had won the confidence of the owners, as 
Small never had. He was made general manager in August 
1984. In early September, shortly after UPI' s financial woes 
were made public, Rube called Small to Nashville. There, 
he told him that he wanted to cut short his contract, sched­
uled to run until 1989. 

That weekend Small learned that his dismissal had already 
been announced in a UPI story. On the advice of his lawyer, 
he continued to report to his New York office. When UPI 
officials had the lock changed, Small entered through a side 
door; UPI then called a security guard, but Small refused 
to leave without a written notice of his firing. He later filed 

SEPTEMBER/OCTOBER 1985 

a multi-million-dollar breach-of-contract suit, which is still 
pending. 

The owners and their new president were faced with the 
task of keeping UPI operating despite a severe cash crunch. 
Ruhe says he and Nogales came to an agreement about how 
to do it: "Luis was supposed to be controlling costs, and I 
was supposed to bring in the cash by making the deals." 

efore long, however, their relationship began to 
fray. Nogales, saying Foothill Capital had "lost 
confidence'' in Rube and Geissler, joined the 
lender in March to force them out. Foothill officials 
presented them, in effect, with an ultimatum: ap­
point Nogales chairman or lose Foothill funding. 

Instead, Rube and Geissler fired Nogales, intending to re­
place him with William C. Payette, a respected ex-UPI man 
and former head of United Feature Syndicate. But their 
rebellion was short-lived: th~ need for Foothill's cash forced 
them to take back Nogales and relinquish control. In May, 
Rube and Geissler made an attempt to reassert their authority 
and for a few weeks it was unclear just who was in charge. 
Nogales eventually came out on top. 

Rube still fumes over what he calls the "coup," charging 
that Nogales "stole" the company from him and Geissler. 
He says Nogales managed to paint a picture of Rube and 
Geissler as inept and corrupt so that he could "justify" 
taking control. Rube acknowledges that Nogales's charges 
were '·given credence because of the cloud that hung over 
us from day one." But, he contends, it was Nogales who 
hurt the company more by taking it into bankruptcy court, 
an unnecessary step, he says, taken not for financial reasons 
but simply so that Nogales could gain control. The company 
did not have to risk the stigma of bankruptcy at that point, 
Rube argues, because by that time it had achieved an op­
erating profit - for the last quarter of 1984 and the first 
quarter of 1985 - its first in twenty-two years. (That profit, 

Rivals: General 
manager Luis 
Nogales (right) first 
supplanted UPI 
president Bill Small 
(below), then ousted 

29 



\ l 

The Guild militant: In June, when UPI called on employees for 
more concessions, the Guild suggested cutting back elsewhere. 

of course, was made possible in part by the employees' 
extraordinary decision to take a 25 percent wage cut.) 

At first, UPI employees supported Nogales, whose chief 
appeal seemed to be that he was against the owners. But 
the honeymoon did not last Jong. 

The firing line 

On Saturday morning, April 27, 1985, one day before UPI 
filed for bankruptcy-court protection, Jerry McGinn, the 
UPI bureau manager in Spokane, Washington, was lying in 
bed, feeling that life was good. As a speaker at a roast in 
honor of a high school football coach the night before, he 
had been a success, and his wife pad promised to bring him 
breakfast in bed. "Up she came with a tray of food, flowers, 
and all that," McGinn recalls. "On top of the plates was 
a telegram. So I asked her, 'What's that - a joke about 
last night?' 'I don't know,' she says. 'Why don't you open 
it?' I did. And it said, 'You're fired, terminated as of April 
26.' So that was my breakfast in bed." 

McGinn, thirty-nine, who had been with UPI for twenty­
one years, was one of about eighty U.S. editorial employees 
who received identical telegrams. The cutbacks closed 
eleven U.S. bureaus, leaving nine states to be covered by 
only one reporter each. 

Among those who felt that the episode was an insult to 
employees - who had kept the wire going despite the 25 
percent wage cut - was Steven Christensen, editor of the 
ten-state Pacific division. He resigned in protest. 

Christensen and other editors had been told weeks earlier 
to expect another round of layoffs. But when he came to 
work that Friday in San Francisco, word had already spread 
that UPI was about to go into bankruptcy. That afternoon, 
he was hooked into a nationwide conference call with other 
division editors and executives. 

"We were informed that the staff cuts we had been told 
about, plus deeper ones, had to take place immediately, that 
the notices would be sent by Western Union that night," 
Christensen recalls. "It was Bobby Ray Miller [vice pres­
ident for labor relations] who told us, said he had been 
ordered, to get the names of those to be fired.'' 

Nogales, who handed down the order, says that he had 
to demand the cuts be made immediately because division 

30 

managers had failed to make them before. "When I showed 
up in Los Angeles to negotiate with Foothill and I had not 
accomplished those reductions. they questioned whether 1 
could ever get it done," Nogales says. The dismissals 
yielded "a positive cash flow" and appeased Foothill. He 
adds, "Why would anybody lend you money if you can't 
show that you can repay it? That's something this institution 
needs to learn - there isn't anybody out there that's going 
to give you funding every year because you're such a hot­
shot UPI collecting the news for the benefit of the world. 
You live within your budget." 

Christensen was ordered to cut fifteen of the 123 people 
in his division, which had lost twenty others in the fall of 
1984. He says that he felt obligated to make the choices, 
but then resigned that night to protest unfairness not only 
to the reporters but to the clients as well. 

"One of my concerns," Christensen says, "was that 
laying off fifteen more people in the division caused some 
real reductions in the service. The clients were going to 
receive a much smaller service on Monday than they had 
on Friday.'' 

Around the country, UPI staff members concluded that 
they no longer had time for anything but the bigger stories. 
The layoffs and cash problems left many areas inadequately 
covered. When Karen Ann Quinlan died in New Jersey on 
the night of June 11, after having Jain in a coma for ten 
years, no UPI staffer was on duty in the state and UPI was 
far behind on the breaking story. When on May 31 tornadoes 
swept through Pennsylvania, Ohio, and western New York, 
killing eighty-nine people, the usual UPI photo stringers, 
owed back pay, refused the summons to help out. 

UPI's share of the play on many of the major national 
and international stories remained gooq, editors say, a trib­
ute to the service's characteristic hustle, and its sports, fea­
tures, and graphics departments remained strong. Even so, 
morale was abysmal. On at least two occasions paychecks 
bounced before the company could cover them. The White 
House refused to allow UPI reporters to accompany Pres­
ident Reagan to Europe this spring without cash up front; 
the Los Angeles Times and the Chicago Tribune covered 
the payment. 

lients were certainly aware of the problems, and 
this showed in cancellations. "The business has 
been evaporating at a rate you would not believe,'' 
says a high-ranking executive. "The company is 
daily bleeding to death." Another UPI official says 
that once the company filed for bankruptcy-court 

protection, clients were "concerned that UPI was going out 
of business." Small newspapers that took UPI as their only 
service were especially worried. 

Typical was the 13,600-circulation Flagstaff, Arizona, 
Daily Sun. "Our state coverage is probably a lot more 
incomplete because there's no depth in the report,'' admits 
managing editor Richard N. Velotta. "We're not getting as 
much as we were. To give them credit, they [UPI reporters] 
are working their butts off, but no itmount of hard work can 
make up for their problems. They've lost a lot of stringers 
in the outlying areas, and it's impossible for them to keep 

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 



as good a pulse on things. AP now outstaffs UPI by as much 
as three to one. In fact, they've hired away some of UPJ's 
best people. Simple mathematics says they're going to have 
better coverage." 

The AP has benefited from UPI's problems, enjoying an 
unusually large increase of at least fifty newspapers in the 
first six months of 1985. The AP sales pitch regarding the 
uncertain future of UPI has been "subtle," says Velotta. 
"They just hint at it, saying things like, 'Gee, I wonder 
what's going to happen to them tomorrow?' " 

By this summer UPI was suffering a dramatic loss of 
clients, most of them radio stations. As their contracts come 
up for renewal, clients routinely give notice that they are 
going to cancel, with the expectation that they can bargain 
for a better deal. Normally, UPI saves about 70 percent of 
those who give notice, but by June, according to a UPI 
sales executive, UPI was receiving about twenty cancella­
tions a week and was saving only about 30 percent of them. 
Moreover, new business had all but dried up. Still, UPI 
officials maintain that UPI can survive as long as the larger 
newspapers and broadcasters, which provide most of the 
revenue, continue to take its service. And, with a few ex­
ceptions, most of them are retaining UPI and paying a spe­
cial 9. 9 percent rate increase that the agency asked for last 
March. "Some people are going to think it's more produc­
tive to spend the money they spend on UPI elsewhere," 
says Gil Spencer, editor of the New York Daily News. "But 
we'll hang on if they can. I think it's nice to have a com­
petitive situation.'' 

Down to the wire 

Within UPI, with the owners out of the fray, tension was 
rising between Nogales and the employees. In June, when 
Nogales asked the Wire Service Guild for an additional $1. l 
million in economic concessions, it came out that he had 
taken a 90 percent raise, to $171,000- shortly before filing 
for bankruptcy court protection. (Nogales explains that as 
CEO his salary could not be less than that of the editor-in­
chief and that he needed money for constant legal advice.) 
Deep resentment among the employees, together with un­
expectedly strong resistance to the concessions, forced No­
gales in mid-July to cut his salary by 25 percent. Still, the 
union refused to discuss the concessions, saying that UPI 
was withholding financial information, and on July 19 No­
gales asked the bankruptcy court to reject UPI's contract 
with the Guild. In response, the union asked employees for 
authorization to call a strike. As of this writing, the court 
had turned the dispute over to a federal mediator. 

While fighting the union, Nogales was also trying to undo 
some of the damage done by the two owners - exploring 
ways of reclaiming assets and recouping funds. For ex­
ample, he sent a bill for $1.8 million to a company called 
Fintext, in Glens Falls, New York. Fintext, using half the 
monthly fees that UPI clients paid for their stock-reporting 
service, was supposed to develop a state-of-the-art stock 
report by June 1984. More than a year later, however, 
Fintext had produced little more than a ream of questionable 
loans and payments. (Rube, who defends the investment, 
and maintains that the system will be valuable to UPI, says 

SEPTEMBER/OCTOBER 1985 

he expects it to be phased in late this summer.) 
Jn exile in Nashville, Ruhe and Geissler appeared to be 

left out in the cold, with nothing to do but wait for the 
creditors and managers to sell their company out from under 
them. But, as was often the case with the two partners, 
things were not exactly as they seemed. They still had a 
hold on the company's future. Exercising their right as own­
ers, Ruhe and Geissler had, early on, transferred UPI's tax 
credits for post-1982 operating losses to their holding com­
pany, Media News Corporation. Ruhe says that he and 
Geissler planned to use the credits as a bargaining chip to 
retain a minority interest in UPI if it were ever sold. The 
$35 million credit, which could be used to reduce taxes 
should UPI make a profit in the future, may be one of the 
company's most valuable assets to a buyer. 

n the midst of all the maneuverings, there was one 
ray of kindly light: Judge George Bason, Jr., was 
assigned to preside over the bankruptcy case and Ba­
son was guided by an appreciation of the special role 
of the company that was in disarray before him. As 
his early rulings made clear, he was sympathetic to 

the idea of maintaining a second wire service. So sympa­
thetic, in fact, that he ruled that UPI should use its limited 
cash to keep employees' health benefits up to date rather 
than pay the back taxes it owed the IRS. 

''This court finds the First Amendment is a tremendous 
and powerful reason'' for denying the claim by the IRS, he 
wrote on May 15. In his decision, he cited ''the primary 
importance of preserving a free press . . . the concept that 
a free press is essential to a free democratic government." 

But if UPI is to survive and flourish, it will need more 
than the help of an understanding judge. For one thing, it 
must diversify. Part of its underlying financial weakness is 
that it has failed to anticipate and adapt to basic changes in 
the news business. As a wholesaler of news, UPI stood 
around idly while newspapers, the main retailers of news 
and the chief source of the agency's revenue, dwindled in 
number and evolved technologically. UPI took little note 
of how Reuters, which had also faced financial problems 
about fifteen years ago, had confronted these challenges and 
diversified into news services, mainly dealing with highly 
specialized financial news, which it sold directly to banks 
and other businesses. Reuters, robust today, receives 95 
percent of its revenue by providing financial information to 
the business community. The AP, moving slowly but stead­
ily in the same direction, now receives 10 percent of its 
income from such sources. But UPI is still lagging behind 
at 8 percent, an amount so small, says a UPI official, that 
"it is hardly ever factored in." 

If UPI were ever to gain some credible leadership, a 
leadership possessed of a vision of the future that doesn't 
sacrifice the news report, it might spare the journalistic 
community the tortured debate over whether two wire ser­
vices are really necessary. Of course they are. Two sources 
are always better than one. But haphazard management and 
antics like those of the last three years have given American 
newspaper publishers a good excuse to think they can man­
age just fine without one of them. 

31 



I How Scripps aot rid of a bot potato 
The acquisition of UPI by Douglas F. Ruhe and William 
E. Geissler in June 1982 was a puzzle to the news industry. 
Former 1960s political activists and adherents of the Baha'i 
faith, the two men were little known outside of Nashville 
where they owned a firm called Focus Communication~ 
whose chief asset was a struggling television station in Jo­
liet, Illinois. They were not exactly the sort of people whom 
the E. W. Scripps Company, UPI' s corporate parent, had 
been looking for to take the financially ailing news service 
under their wing. 

But UPI was losing approximately $1 million a month, 
and while U.S. news organizations were generally unhappy 
about the prospect of UPI's going under, they had proved 
unwilling to pay the cost of keeping it afloat. Scripps had 
simply reached the end of its rope. "By the time Ruhe and 
Geissler came along," says a former UPI executive, "UPI 
had become such a hot potato that they were ready to toss 
it to anyone who _would grab it." 

UPI' s forerunner, United 
Press, was founded in 1907 by 
Edward Wyllis Scripps, a 
freewheeling midwestern 
publisher, for the express pur­
pose of making a wire service 
available to all. In defiance of 
the powerful Associated Press 
cartel - an exclusive club 
that could blackball dailies 
that competed with its mem­
bers - Scripps offered his 

The Founder: E. W. Scripps service to anyone who could 
pay for it. 

The AP was and remains a publishers' cooperative that 
simply bills its members for expenses. UP, by contrast, had 
clients, not members, and had to dig into its own pocket to 
cover any losses. And because UP was much smaller it had 
to undersell its rival to stay in the game. 

Both wire services flourished through World War II. Then 
came an event that, according to Roger Tatarian, who retired 
in 1972 as editor of UPI, "changed the entire nature of 
news-agency competition." In 1945, in response to an an­
titrust suit filed by the Justice Department, the U.S. Supreme 
Court ruled that the AP could not deny its service to anyone. 
With every paper now able to get AP, UP had to fight harder 
for clients. 

Still, for more than fifteen years UP continued to show 
a profit. At its peak in the early 1960s, by which time it 
had merged with Hearst's faltering International News Ser­
vice to become UPI, the agency had nearly 6,000 domestic 
clients, including more than 1,000 newspapers. But faced 
with a steady decline in the number of U.S. dailies, and 
with stiff competition from new, supplemental news ser­
vices, UPI began losing both money and clients. By the 
time Ruhe and Geissler took over, the agency had only about 

4,200 domestic clients, fewer than 800 of which were rn 
papers. AP, by contrast, had about 7,000 domestic clit 
including nearly I ,200 newspapers. 

UPI's difficulties can be charged in part to its pa 
company. E.W. Scripps was a profitable conglome 
whose assets included fourteen metropolitan dailies, b1 
ran UPI with a legendary cheapness when it came to salar 
supplies, and facilities. In the 1970s, although Seri 
helped UPI out with lines of credit, it generally reacte< 
client losses by demanding cuts in staffing, which in t 
resulted in more client losses. 

Furthermore, says one former executive, ''they m: 
encouraged new concepts. After a while you just didn't~ 
One glaring example of shortsightedness had to do with 
plan by both wire services in the late 1970s to switch ft 
expensive phone lines to satellites for transmitting new~ 
customers. This required outfitting each client with a 
ceiving dish. AP supplied the dishes free, but Scripps 
fused to put the necessary $20 million up front. "With t 
twenty million dollars you could have saved six millior 
one year," the former executive says. "Instead, we w 
with a half-assed program of having the client buy the di 
So you ended up with some clients in an area on satel 
and others on land lines. We ended up with two deliv 
systems that were costing us a fortune." 

In 1978, after much agonizing, the Scripps board of 
rectors voted to re-examine the company's ownershii: 
UPI. "We didn't specify sale as the mandated solutio 
says board chairman Charles E. Scripps, a grandson of 
founder. "But we did specify that something be done. 

The company looked first to the journalistic commur 
Scripps executives figured that support from a consort 
of three dozen news organizations could keep UPI in t 
ness, and it won pledges from about two-thirds of the 
essary number. But some of the biggest organization­
The New York Times Company, The Times-Mirror C 
pany, and Knight-Ridder Newspapers among then: 
balked, saying they could not persuade their stockhol 
to invest in an ailing enterprise. 

Though disappointed, Scripps didn't give up. Accor 
to Roderick W. Beaton, who was president of UPI fo. 
years until his retirement in 1982, the company ''wen1 
group of the biggest publishers in the country and t:: 
private meeting with them in New York and put it to 
cold turkey: 'What do you fellas want to do about it?' 
no one raised their hand. No one said anything .... 

"If I were a Scripps," says Beaton (who was not i: 

meeting), ''I'd have to say to myself, Why am I the su• 
Why am I the mule being kicked?" 

In 1980, hoping to find a buyer with a sound pla 
keeping the agency operating, Scripps hired First B 
Corporation as its financial agent and put UPI on the t 
Enter Rube and Geissler, who had only just managed· 
their Joliet TV station on the air. "UPI fit our plans f, 
future," says Rube. "We saw the possibility of ere 

COLUMBIA JOURNALISM 


